Feb 24, 2009

Sehari sebelum gaji......

Hari ini 24 Februari....sehari sebelum gaji... masuk hari ke 3 senjata ku bermasalah....... aku ada juga mengaktifkan senjataku...namun.....walaupun ianya kelihatan semakin pulih.......setakat ini, butang deletenya sudah sembuh.....dan ianya berfungsi seperti biasa....alhamdulillah....syukur ke Hadrat Tuhan........gambar rama-rama yang berikut adalah shot yang menyedarkan aku masalah D60ku....
aku cuba meneruskan walaupun aku tahu D60ku kurang sihat........ kedua shot di atas ku ambil kelmarin....dan pada hari ini....kerana bagiku...aku tak tahu pulak bagi yang lain.......aku rasa macam tak seperti biasa sekiranya aku tak ambik gambar walaupun satu frame sehari..............pelik.....janggal..dan macam-macam lagi................aku rasa jika aku tak ambik gambar...belum lagi tak pegang kamera......kalau aku tak pegang kamera satu hari...bermakna aku ada masalah..... Kebetulan plak ada seekor kucing nie lepak kat depan rumah.....aku tak lepaskan peluang................... kekadang ada masanya D60ku ok......tetapi kekadang tu......dia lepaskan flash...dia berkali-kali.....walaupun flash dia dah terkeluar....dia masih lagi lepaskan lock flash.....ntah apa-apa ntah punya penyakit......takkanlah plak penyakit kuku dan mulut....... aku cuba turunkan angle.....kamera aku....ambik rumput yang ada...............................dengan lopak air depan rumah..............
lepas tu aku pusing belakang rumah aku........ aku nampak plak makhluk satu nie bertenggek kat ranting...aku ambik tanpa hirau keadaan kamera...aku....bukan apa...gian.....
tetiba memurid aku panggil....."cikgu...cikgu ambik gambar apa?"
"kamu nak ke mana?"
"Ambik pucuk pakis untuk cikgu........"
"Alhamdulillah....."
nie murid aku c watie, wany & lisnah...semua tahun 6 abis ja perbualan ngan memurid aku....aku nampak plak c 'nagatua' nie...
apalagi....zoom 18-200mm aku beraksi ligat....walaupun kekadang builtin flash aku terpopup sendiri..... yang pertama....
lepas zum.........
aku nampak plak bunga....aku terus snap,snap tetiba....... jarak aku ngan benda yang di bawah ini hanyalah daun yang di depan tu sahaja....
apabila aku dapat shot di atas
aku terus carik kepala .....terus snap,snap,snap kamurang nampak tak kepalanya...
aku carik lagi angle lain.....dan dia nengok juga kat aku seperti mana aku nengok kat dia....
dia sebenarnya sedang menghendap sarang burung yang ada kat bunga...nie...
lidah sebagai sensor/deria untuk pakar memburu apabila dia terasa terganggu...dia cuba bersembunyi kat dedaunan.....namun lensku tetap memburu si pemburu.....
(1)
(2) cuba lihat perbezaan kedua gambar di atas ; yang pertama sebelum flash aku buang tebiat,
yang kedua flash aku buat tebiat...dia keluar sendiri...tanpa aku sedari dan aku terus snap.....
sekian dulu....nanti aku kuar pi KK nak pi CPL @KK Plaza.....nak bawak aku punya DSLR Nikon D60 yang demam.....ciannnnnnn aku...

No comments:

Post a Comment