Jun 22, 2009

Teknik baru.."TOPAZ ADJUST"

BAD LUCK in another version!!, originally uploaded by duyakaring.

Selama duya belajar dan sedang belajar dalam seni photography nie...macam-macam yang duya dapat........apatah lagi ngan kenalan....memang ramai...walaupun hanya beberapa orang ja yang duya pernah temui seperti 'ciccakberbunyi' dan 'tambuakar' Sebelum nie...memang duya dah kenal ngan Ankol Tom....'abang senior' saya di Kent.....pastu jugak sebagai 'abang' dalam seni photography nie........gara-gara Ankol Tom lah aku beli aku punya senjata pertama ...a.k.a Nikon D60 ......Ankol banyak bantu duya dalam DSLR nganpastu Duya kenal ngan Rayner guru kat Tampusison belajar tentang High Dynamic Range....(HDR) memula aku tahu tentang teknik nie....aku apa lagi ...terus apa orang putih kata...'practise make perfect'.....Rayner tunjuk kat aku begitu-begini tentang HDR dan bagi aku satu software yang dipanggil 'Photomatix' memang khas untuk merge gambar yang mempunyai image yang sama tapi berlainan pendedahan/exposure untuk dijadikan satu gambar yang range dia semua ada...setakat nie walaupun duya belum lagi layak dipanggil 'otai' dalam teknik HDR nie...duya anggap boleh lah.... Pastu kenalan duya Tambuakar bagi plak duya satu lagi software yang di kenali sebagai Portrait Professional.....nie lagi satu lagi software yang memudahkan mengekjas muka orang....dari yang ada parut jerawat ke muka yang macam baru buat plastic surgery....... Hari nie....dua nak kongsi lagi satu teknik dan software yang di kenali sebagai "Topaz Adjust"......bagi 'taik' HDR macam aku nie....aku macam dapat satu jalan pintas nak buat HDR ngan perisian nie....perisian ni aku dapat dari seorang kenalan flickr yang di kenali sebagai 'SASUHAI".....dia kata bagus ko cuba topaz adjust....aku cari dlm nternet..dapat trial.......alah biasaklah nak belajar dulu.....tapi tadi ngan pertolongan seorang sahabat...dan juga otai kom kat sekolah aku....aku dah dapat full version........SEBENARNYA perisian nie tak dapat berdiri sendiri....sebab ianya adalah 'plug-ins' utk Adobe Photoshop.....tapi memang power lah geng.......tengoklah ja gambar kereta nie.....kalau guna Photomatix aku terpaksa buat 3 image yang sama tapi set dalam 3 exposure yang berbeza tapi kali ni senang ja........terus ja dapat buat treatment yang power gile babi hutan..........................

1 comment:

  1. Hi,
    Sngt menarik hasil daripada Topaz Adjust nih. Macam nk belajar jerk. Bleh share dng saya full version plug-in nih. Kalu sudi, bleh emailkan kat email saya--> 5aperi@graffiti.net
    Sharing is caring....TQ

    ReplyDelete